MyFitness

Palielināts saspringums un nogurums mūsdienās acīmredzot nevienam nav svešas parādības, tomēr aizvien vairāk cilvēku dzirdam pārrunājam, ka slodze ir pārāk liela un vienkārši vairs nav spēka. Tās ir vien dažas pazīmes, kas liecina par stresa parādīšanos. Lai gan no stresa šodien diezin vai iespējams izvairīties, arī pret nelielām sūdzībām būtu jāizturas ar visu nopietnību. Un tas tādēļ, lai stresa simptomi nenovestu līdz depresijai.

Vārds “stress” sākotnēji var izklausīties draudīgs, lai gan patiesībā ne vienmēr zem tā slēpjas kas slikts. Zināmā daudzumā mūsu organismā esošais stress un spriedze palīdz vienkāršāk pārvarēt jaunas situācijas un pretoties sasprindzinājumam. Turklāt stress stimulē mūsu domas un uzvedību, kas var vainagoties ar jaunām prasmēm vai spēju kaut vai pašam priekš sevis panākt labākus rezultātus nekā sākotnēji gaidīts.

Tomēr stresam un spriedzei nedrīkst pakļauties ilgstoši, jo tas var būt saistīts ar negatīvām pārmaiņām organismā, ietekmējot mūsu jūtas, uzvedību un spēju tikt galā ar uzdevumiem. Šādu stresa stāvokli sauc par distresu. Saskaroties ar to, svarīgi mainīt savas uzvedības un domu virzību. Ja mūs piemeklējis distress, tad samērā agresīvi var uzglūnēt arī dažādas citas problēmas, ar kurām cīnīties neesam raduši. Piemēram, satraukums, kas sākotnēji licies nenopietns, var pārvērsties par mokošu trauksmes sajūtu, bet pārlieks bažīgums var beigties ar grūtsirdību situācijās, kas agrāk problēmas neradīja.

Lai stress nepadziļinātos, arī paši varam daudz ko darīt. Sevis novērošana un, ja nepieciešams, paradumu maiņa var prasīt lielāku darbu un dažkārt aizņemt ilgāku laiku, tādēļ nav vērts satraukties, ja nākas saskarties arī ar kādiem sakāves brīžiem.

Uzlabojiet spēju tikt galā ar uzdevumiem un izvirziet sev mērķus

Lai panāktu labāku pašsajūtu un uzlabotu pašapziņu, pietiks, ja izvirzīsiet sev ikdienas mērķus, sākot ar mazāko.

  • Sākotnēji var censties vairot aktivitāti un atrast iespēju, lai ik dienas zināmu laiku, vismaz pusstundu pavadītu svaigā gaisā vai treniņu zālē. Šāds pieradums ar laiku var pārtapt par azartu, lai uzņemtos lielākas distances vai pārvarētu grūtākus treniņus. Jebkurā gadījumā visi šāda veida pasākumi uz organismu iedarbojas uzmundrinoši.
  • Atvēliet savam miegam pietiekami daudz laika, citādi cietīs jūsu nākamā diena, vēl jo vairāk pastiprinot jūsos mītošo spriedzi. Tiesa gan, cilvēkiem vajadzība pēc miega var atšķirties, tomēr kopumā pieaugušajam naktī vajadzētu gulēt apmēram 8 stundas. Ja cilvēks ir atpūties un atjaunojis spēkus, zudīs arī noguruma pazīmes un būtiski uzlabosies garastāvoklis un pašsajūta.
  • Samaziniet vai labākā gadījumā atsakieties no apreibinošo vielu izmantošanas. Alkoholam un tabakai ir stresu izraisoša iedarbība, kuru daļēja vai pilnīga ierobežošana sniegs teju vai tūlītēju rezultātu. Atteikšanās no tabakas palīdzēs uzlabot fiziskās spējas un veselību kopumā. Ja esat radis katru vakaru pirms miega iedzert glāzi vīna, tad aizvietojiet to, piemēram, ar nomierinošu zāļu tēju – tas ietekmēs arī miega kvalitāti.

Pamēģiniet ko jaunu

Bieži mūs nomoka un sanikno darbības, kas kļuvušas par rutīnu – gluži vai gribētos kādas pārmaiņas, bet nevar saprast, ar ko sākt. Vienmēr palīdz kā jauna izmēģināšana. Palasiet, piemēram, grāmatu – ja šī nodarbe pati par sevi nepiedāvā neko neparastu, tad stimulējoši iedarbosies jauna lasāmviela. Līdzīgi tas ir ar citām lietām. Izmēģiniet kādu jaunu treniņa veidu, kuru agrāk neesat veikuši. Visi jauni izaicinājumi iedarbojas uzmundrinoši un salīdzinājumā ar ikdienā veicamajiem uzdevumiem ļaus uzelpot no jauna. Aizraujiet arī kādu no saviem draugiem vai ģimenes locekļiem. Ja motivēsiet viens otru, labumu gūs visi un vieglāk būs noturēties uz jaunā viļņa.

Protams, dzīvē nākas saskarties arī ar neparedzētām situācijām, kas gribot negribot var skumdināt mūsu prātus arī ilgāku laiku. Šādiem gadījumiem grūti stāties pretim, tomēr tādās reizēs pats svarīgākais atrast domubiedrus un atrasties kopā ar tuviniekiem. Katrai situācijai ir izeja vai remdinājums, kas palīdz uzlabot noskaņojumu un dzīves kvalitāti. Nebaidieties tās saskatīt un izmantot!

 

Taisi Keiva, Igaunijas Slimokases veselības veicināšanas speciāliste
MOVE magazine 2019 by MyFitness

Aizvērt

MyFitness jaunumi

Piesakies MyFitness jaunumiem un esi vienmēr informēts par jaunākajām treniņu iespējām, klubu aktivitātēm un piedāvājumiem!


Lūdzu pārskatiet mūsu privātuma politiku.

Aizvērt

Aizmirsāt paroli?

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?