MyFitness

Ko jūs domātu, ja es teiktu, ka pastāv brīnumzāles, kas var vairot jūsu darba produktivitāti, veicināt jūsos radošuma izpausmes, uzlabot jūsu atmiņu, palīdzēt novērst demences simptomus, uzlabot jūsu garastāvokli, palīdzēt ievērot optimālo svaru, likt jums mazāk riskēt un pieņemt muļķīgus lēmumus? Tas ir bioloģisks preparāts, turklāt pieejams pilnīgi par velti.

Kā jau pats virsraksts pasaka priekšā – šīs brīnumzāles ir miegs. Simtiem zinātnisku darbu pārliecinoši parādījuši, ka miegs ir labas veselības, pašsajūtas un garīgā noskaņojuma pamatā. Tādēļ ir interesanti un vienlaikus arī skumji un ironiski, ka cilvēks ir vienīgā suga, kas pati – absolūti brīvprātīgi un mērķtiecīgi – samazina sava miega devu.

Mēs gluži vai investējam veselībā: apmeklējam treniņus, ēdam bioloģisko pārtiku, dzeram smūtijus, bet tajā pašā laikā no rītiem mostamies ar modinātāja palīdzību, dienā izdzeram vairākas kafijas tases vai enerģijas dzērienus, un domājam, ka dzīve tik rit uz priekšu. Dzirdam cilvēkus sakām, ka miegs paredzēts vājajiem. Bet patiesībā miegs ir domāts gudrajiem.

Miegs nepieciešams ikvienam cilvēkam: māksliniekam un sportistam, automašīnu tirgotājam un biroja darbiniekam, izgudrotājam un augsta līmeņa vadītājam. Labs miegs palīdz no dzīves paņemt maksimumu. Galvenā atslēga slēpjas tanī, ka tikai atpūtušies spējam savu smadzeņu darbību pietiekami kontrolēt, pārvaldīt un ievirzīt, lai panāktu lietas, kuras mēs patiešām vēlamies. Darbinieki, kas nav izgulējušies, savu domu virzienu spēj mazāk kontrolēt un mēdz vairāk nodoties domām par nenozīmīgām lietām. Tāpat viņi sliktāk pārvalda arī citas smadzeņu daļas, kas ātri vien liek pievērsties sociālajiem medijiem un YouTube videoklipiem.

To pašu var attiecināt uz veselīgu uzturu: ja esat mazāk gulējis, rokas ātrāk sniedzas pēc šokolādes, pīrādziņiem un saldējuma. Zinātnieku pētījumi parāda, ka hronisks miega trūkums noved pie liekā svara un aptaukošanās. Pārāk īss miegs veicina izsalkumu un ēstgribu, traucē impulsu kontroli, palielina patērētā ēdiena daudzumu un līdz ar to izdara lāča pakalpojumu jūsu dzīvesveidam, kas citādi var būt veselīgs.

Bet cik maz ir par maz miega?

Lai divas trešdaļas laika no savas dienas un dzīves jūs būtu lieliskā formā, viena trešdaļa diennakts un dzīves jums jāziedo labam miegam. Tiem, kam nepieciešams nosaukt precīzus ciparus: katru nakti izmantojiet 7-8 stundas, lai pilnībā izgulētos. Ticu, ka kāds no jums uzskatīs: “Ak Dievs, tik daudz! Man taču tik daudz darāmā!” Domājat, ka, jo vairāk strādājat, jo vairāk tiks izdarīts? Tas ir maldīgs uzskats. Svarīgi ir nevis tas, ka sava uzdevuma pildīšanai atdodat visu savu laiku, bet gan tas, ka veltāt to laiku, kurā jūsu smadzenes uzdevumu veic efektīvi. Lai darbu veiktu efektīvi, nepieciešams koncentrēties, nopūlēties un domāt. Bet labas koncentrēšanās pamatā ir… nu jūs jau zināt, ko vēlos teikt… labs miegs!

Un nesatraucaties, miegam veltītais laiks nav laika izšķērdēšana: kamēr jūs guļat, smadzenēs tiek izšķirotas idejas un atmiņas, kas tiek sasaistītas ar iepriekšējām. Līdz ar to miegā tiek atšķirtas sēklas no pelavām. Pēc izgulēšanās smadzenes darbojas daudz skaidrāk, domas plūst brīvāk. Starp citu, tas attiecas arī uz diendusu! Tādējādi, ja ir iespējams, pēc pusdienām kafijas malkošanas vietā drīzāk 10 minūtes nosnaudieties.

Ja vēlaties uzlabot savu garīgo un fizisko formu, tad, īsi sakot, uzlabojiet savu miegu. Ja vēlaties uzlabot sava bērna uzvedību un sekmes skolā, uzlabojiet arī viņa miegu.

Daži svarīgi ieteikumi jūsu un jūsu bērnu miega higiēnā

  1. katru dienu dodieties gulēt apmēram vienā un tajā pašā laikā – tādā veidā smadzenes pieradīs ātri iemigt
  2. pusstundu pirms gulēšanas izslēdziet visas viedierīces un datorus – tās uztur smadzenes nomodā un traucē iemigšanu pareizā laikā
  3. vakarā nelietojiet kofeīnu saturošus dzērienus, piemēram, kafiju, enerģijas dzērienus un dažādus atspirdzinošos dzērienus, kā arī melno un zaļo tēju
  4. nekādā gadījumā nedzeriet miega zāles – tās neuzlabo miegu, bet gan nodara kaitējumu jūsu smadzenēm un bojā jūsu dzīvi
  5. ja jūs traucē dzīvesbiedra grozīšanās, atdaliet gultas – cieniet viens otra miegu, tad arī dienā jums būs labāks garastāvoklis
Jāns Aru
MOVE magazine 2019 by MyFitness

Aizvērt

MyFitness jaunumi

Piesakies MyFitness jaunumiem un esi vienmēr informēts par jaunākajām treniņu iespējām, klubu aktivitātēm un piedāvājumiem!


Lūdzu pārskatiet mūsu privātuma politiku.

Aizvērt

Aizmirsāt paroli?

MyFitness

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?